לרוב, חזרה לבחן או למבחן היא פעילות של פתרון תרגילים בבית וחזרה על שאלות בשיעור למשך חצי שעה או שעה שלימה.
בעידן הזום, נוח להפעיל שיטת השולחן העגול לחזרה לבחן:
- בוחרים תלמיד שיבנה שאלה לבחן. עוזרים לו קצת במילים ההתחלתייות של השאלה.
- לדוגמה:
א. בבחן על יון משוף ושינוי נפח פתחתי במילה: " לתמיסת…" ותלמידה השלימה את כל השאלה.
ב. בבחן על תיאור גרפי של שיווי משקל וחישובים כמותיים, הצגתי להם עקומה של מערכת המגיעה לשיווי משקל וביקשתי שישאלו את השאלות. - בשני המקרים הם בנו (בעזרה קטנה שלי) את הבחן עצמו וענו עליו.
השיטה גורמת לתלמיד להפוך למורה לרגע ולכן לחשוב ברמה גבוהה.
יופי נוסף של השיטה הוא כשהתלמידים טועים ומתקנים את השאלה.
לדוגמה בשאלה הראשונה התלמידה הציעה שני חומרים יונים ללא יון משותף. אז תפסה את הטעות ושנתה את השאלה.
יופי נוסף הוא כשתלמיד שואל שאלה יוצאת דופן שאפילו אתה כמורה לא חשבת עליה.
היופי הכי גדול הוא כשתלמיד שלא ציפית שיצליח, הוא זה שכותב את השאלה.
- יש כמה המלצות למורה בנוגע לשיטה זו:
- לתת אפשרות לתלמידים להשתתף, לשאול מי רוצה להתחיל ואם אין להטיל על מישהו.
- לתת לתלמידים זמן לחשוב, גם אלה שבסוף יגידו שלא יודעים, לתת להם זמן כי הם עושים את המאמץ בכל מקרה.
- לתת להם לטעות ולהודות להם על הטעויות שמלמדות את כל הכיתה. להרגיל אותם להתיידד עם הטעויות.
- לעודד אותם לדבר מול כולם. יש תלמידים שלא מוכנים בשום פנים באופן. לכבד אותם אך לא לוותר להם. בשיעורים פרונטליים הם מוכנים לגשת ללוח ביחד עם חבר או חברה.
- אפשר לתת ציון על טעויות מלמדות. שמעתי שאמזון נותן פרס לפשלה הגדולה ביותר של לקוחותיה.
אשמח לשמוע אם השתמשתם בשיטה ומה התובנות שלכם.
שבוע טוב לכולם
ארנסטו